zaterdag 27 maart 2010

Zelfgemaakte bloemen





Deze bloemen zijn zelfgemaakt. Dit heb ik niet zelf verzonnen, maar ik had het gezien in de "Cards Only". Dus leek het mij een leuke en simpele techniek om uit te proberen. Ze hebben een luxe uitstraling, maar zijn niet heel erg duur om ze te maken. Op de markt bij de stoffenkraam verkopen voor gemiddeld € 2,00 per meter organzastof. Knip een aantal rondjes (zoveel als je zelf wilt) van groot naar klein. Schroei de rand om het rondje net vlak boven het vlammetje van een aansteker. Pas op voor je vingers, en organza kan redelijk snel vlam vatten. Doe dit ook niet in het bijzijn van kinderen. Wanneer je deze techniek ziet, ik zweer het je, wil je vast nooit meer een kledingstuk wat gemaakt is van organzastof, hahaha. Prik met een borduurschaartje per rondje een gat. Wanneer je besluit om losse meeldraadjes te gebruiken begin je met het kleinste rondje. Van hieruit trek je de meeldraadjes door het volgende grotere rondje enz. Zet er een brad vast. Je kunt voor de afwerking nog een groene papieren rondje aan de onderkant van de bloem plakken. Of gebruikt alleen maar een brad (bijvoorbeeld een luxe), of maak een combinatie van een brad tezamen met een spacer.

Hier volgt een opsomming hoe je de bloemen kunt verwerken.

  • als corsage (naai er een corsagespeldje aan de achterkant van de bloem)
  • naai ze op een organzazakje en maak op zo'n manier originele bedankjes voor een bruiloft
  • bekleed de deksel van een opbergdoos of cadeaudoosje
  • bekleed een hoed voor carnaval of gewoon omdat het zo mooi is
  • bevestig ze op een tas
  • als decoratie op een lay-out of op een kaart of op een label
  • bekleed de kaft van mini-album met bloemen

Hoe je de bloem(en) ook wilt gebruiken, het is wel een door jou zelfgemaakte bloem!

5 opmerkingen:

Marlieke zei

WOW wat zijn deze bloemen mooi! Ik geloof dat ik de techniek ook al ooit eens ergsn gelezen had, en nu ik dit bij jou zo lees en zie krijg ik ook zin om er mee te werken! (ik heb alleen geen tijd...argh!). Leuke tip!!!

Jolanda zei

Mooi!!!echt een super idee,en ik als vaste lezer van de Cards only had ze nog niet gezien ;).
Jij weet al wat jade deze zomer in haar haar heeft he!!

Unknown zei

hihihi ja ik herken ze maar dan weer ergens anders gezien...echt iets voor mij....om mijn vingers te branden.
De eerste die je ziet is het best verschroeid gaaf hoor...dat verdiend een bloemetje.
fijne zondag enuhhh wel weg blijven uit Veendam het met je vuurtjes groetjes,Lean[beetje melig hoor].

Romy zei

Wauw! Toen ik de foto van deze bloemen net zag, leken het wel 'echte Prima bloemen'. Heel gaaf! Eens kijken of ik ook eens met wat organza en een aansteker kan spelen:)

joes zei

Hallo Odetta, wat een prachtige bloemen! Kun je me zeggen in welke Cards Only die techniek staat, ik heb er waarschijnlijk overheen gelezen of het is er net een die ik niet heb. Leuke blog ook!
José